tisdag 5 juli 2011

Omslagsbild

Medan jag varit i Finland har nya numret av Svensk Jakt kommit ut i handeln. Jag var ju tvungen att köpa den eftersom jag har tagit omslagsbilden och det är min första framsida. Jag har ju visserligen haft framsidor på Aftonbladet, Värmlands Folkblad m fl dagstidningar men det gills inte riktigt eftersom det knappast var bildernas fotografiska kvalitet som gjorde att de publicerades. Den gången föreställde bilderna bankrånare som jag lyckats fotogrefera med en engångskamra genom ett fönster. Nyhetsvärdet var alltså större än den fotografiska kvaliteten. Visserligen gav det bra betalt men är knappast den typen av bilder jag brukar ta. Snarare handlade det om att befinna sig på rätt ställe vid rätt tillfälle och ha sinnesnärvaro nog att ta bilder.



Det var också extra kul eftersom jag själv glömt bort att jag tagit bilden och lagt upp den på nätet. Jag trodde först att chefredaktören för Svensk Jakt hade förväxlat mig med någon annan när han ringde, beskrev bilden och ställde frågan om att köpa den. Så är det ibland. Bilder som man inte själv ser som speciellt märkvärdiga finner någon annan som vacker eller användbar.


Omslagsbilden i sin helhet.

Bilden var dessutom en slags "nödlösning". Eftersom det var natt och solen gått ned fanns ingen annan möjlighet än att gå ned på marken och se till att få älgarna i siluett mot natthimlen för att över huvudtaget kunna fotografera dem.

Kul att få en omslagsbild. Hoppas att jag får möjligheten fler gånger. Jag kanske skulle försöka att marknaddsföra mitt bildarkiv på ett mera aktivt sätt. Det börjar faktiskt bli ganska omfattande...

1 kommentar:

  1. Det är en jättefin bild som absolut förtjänar att bli omslagsbild. "Nödlösningen" att ta en siluettbild fungerar perfekt!!

    Hälsningar

    Lennart

    SvaraRadera