lördag 1 december 2012

Gömslefotografering på gården

Det var längesedan jag skrev något nytt på bloggen. Jag har helt enkelt inte haft riktigt orken. Mycket har hänt, men det viktigaste är kanske att jag skaffat ny kamera. Det blev en Canon EOS5 Mk III. Detta mest för att kunna fotografera med lågt brus på höga ISO. Vid den typ av foto som jag sysslar med är detta en funktion som är ytterst viktig.

Ännu har jag inte blivit riktigt vän med hur autofokusen funkar. För att i lugn och ro kunna träna och naturligtvis för att det är roligt, så har jag gjort ett gömsle hemma på tomten där jag kan träna på småfåglar. Jag har en gammal friggebod med takläck som står lämpligt placerad på tomten. Genom att lyfta av ett fönster, sätta upp diverse rekvisita och sittpinnar utanför, samtidigt som jag matar in fåglarna så har jag gjort min egen studio för fågelfoto. Det fina är att insatsen det kräver att gå ut och sätta sig kanske bara en timme en lördagsförmiddag är minimal. Ett lättsamt helgnöje! Nedan följer några förklarande bilder tagna "bakom kulisserna".

 Föga vackert när man fotar med vidvinkel, men eftersom det uteslutande handlar om tajta bildutsnitt så är det detaljerna som spelar roll. Längst till vänster är en gammal stege där jag spänt upp en rostig taggtråd mellan benen som sittplats. Torrakan har jag hämtat på en myr, brutit av de grenar som satt "fel" och skruvat fast dem på nytt på "rätt" ställe. Den liggande stocken är en kluven grov stam av en ask med mycket vacker bark. Ett avbrutet skaft från en gammal snöskyffel fär tjänstgöra som sittplats. Allt placerat på ca 6 meters håll eftersom närgränsen på sexhundrat är 5,5 meter.

 Man sitter ganska bekvämt med tillgång till el där jag pluggar i en kupévärmare riktigt kalla dagar.

"Gardinerna" jag gömmer mig bakom är Brittiska Armèns halsduk som egentligen ar ett nät. Det går alltså lätt att se ut igenom även om inte fåglarna ser mig. Ovanför fönstret (syns inte på bilden) så har jag monterat en byggstrålkastare (500 w halogen) för att få mera och varmare ljus molniga dagar.

Hur blir bilderna då? Ja, jag har bara suttit vid två tillfällen än men jag är nöjd. Jag har fått justera placeringen på sittpinnarna lite för att få rätt bakgrund annars funkar det fint. Hittills har jag inte haft besök av några riktiga rariteter utan mest de arter som brukar dyka upp vid ett fågelbord. Och ekorre förstås. Här kommer några bilder:

Talgoxe fotograferad i den dittransporterade torrakan.

 Talgoxe som sitter på den rostiga taggtråden jag spänt upp mellan stegbenen.

 Blåmes som sitter i toppen på ena stegbenet.

Talltita som sitter på ett vackert stycke drivved som jag tejpat fast på stegen med silvertejp.

Domherre i torrakan.

Talgoxe på skaftet från den avbrutna snöskyffeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar