torsdag 10 januari 2013

Hökuggla

Igår förmiddag tog jag ledigt några timmar från jobbet då jag hört att en hökuggla varit ganska stationär på ett hygge en tid. Hökugglorna håller ju normalt sett till längre norrut men kan ibland uppträda som strykfåglar längre söder ut, speciellt de år som det är ont om smågnagare. 2010 och 2011 var riktiga gnagarår och blev därför också bra uggleår. Alltså många lyckade häckningar och gott om ugglor som nådde vuxen ålder. 2012 blev ett betydligt sämre år för gnagare och därmed blir det också värre för den ovanligt täta ugglestammen att finna föda. Det medför att det trycker en del fåglar söder ut i sökandet efter lediga jaktmarker.


Vädret var inte vad jag önskat när jag gav mig av på morgonen, en blandning mellan regn, snö och hagel. Mörkt dimmigt och totalt platt ljus, inga bra förutsättningar för spännande fågelbilder alltså. Direkt på morgonen syntes heller inte hökugglan till på hygget men efter att regnandet,snöandet och haglandet avtagit så behagade den visa sig. Ljuset var fortfarande trist så bilderna blev inga tävlingsbilder precis men får duga som rena artporträtt.


Liksom de flesta ugglor är hökugglan en ganska lugn och självsäker fågel. Alltså relativt lätt för en fotograf att kunna komma nära och behaglig att jobba med.


Den bytte träd några gånger men flyttade sig aldrig speciellt långt. Däremot satte den sig aldrig så att man fick den där perfekta bakgrunden. Helst skulle jag haft den i toppen på en lagomt hög stubbe med mörk granskog i bakgrunden men vilda djur är svårregiserade. Kanske jag försöker att ta den bilden till helgen om ugglan är kvar. Det är i alla fall lovat bättre väder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar