söndag 27 januari 2013

Oftast händer inget. Ibland händer allt.

Idag åkte jag iväg för att kolla efter hökugglan igen. Idag hade den satt sig betydligt högre upp på hygget och det är tveksamt om jag hittat den om inte en bekant redan var på plats och hade lokaliserat den. Den bytte träd ett par gånger men fortsatte att sitta högt och ägnade sig mest åt att vårda fjäderdräkten. Rätt vad det är medan jag står och fotar ugglan hör jag hur det knäpper bredvid mig. En älgko med kalv kommer i lugnt trav på 50-60 meters avstånd och passerar. Tyvärr hinner jag inte riktigt med att vända kameran utan får bara någon bild rakt bakifrån på dem när de försvinner på andra sidan hygget.

Jag vrider tillbaka kameran och fortsätter att ta bilder av ugglan när den sitter och putsar fjädrarna. Plötsligt ser jag hur ugglan reagerar på något, lyfter och flyger iväg mot den tätare skogen. Jag försöker att se var den landar men tappar bort den bland träden. Strax efteråt kommer förklaringen. En kungsörn kommer rakt bakifrån på ganska låg höjd och sveper ner längs hyggeskanten. Jag hinner inte alls med att få in den i sökaren innan den försvinner bakom trädtopparna på andra sidan. Oftast sitter man i skogen timme efter timme utan att man egentligen ser något som är speciellt spännande. Helt plötsligt händer allt på nästan samma gång.

Troligtvis ligger något dött i närheten eftersom jag sett kungsörn på hygget två dagar i rad. Bilder blev det dock sparsamt med. Fick i alla fall några av hökugglan när den satt och putsade sig som blev lite annorlunda än de jag har sedan tidigare och några från när örnen skrämde iväg den. Några exempel kommer här. Eftersom inte jag orkar bestämma mig vilka som är bäst så gjorde jag en hel serie.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar